Monday, May 10, 2010

HANYA DIRIMU


"awak... kita pergi tengok cerita upin ipin nak?"ajak miza sambil mengunyah ais yang telah kehabisan airnya.
azim memandang miza.
"tak ada cerita lain ke nak tengok?bosanlah...asyik tengok cerita kartun je.awak ni otak kartun sungguh".

"ala jomlah!best tau cerita tu.rugi lau tak tengok.dahlah upin ipin tu comek.rasa macam nak peluk-peluk aje"
"eh.... kalau nak peluk,peluk jela saya.yang awak nak peluk upin ipin tu kenapa?".miza mendengus.heh!ada nak suruh orang peluk dia.

"upin iin tu budaklah awak.awak ni dah layak jadi bapak budak.tak hingin saya nak peluk awak"kutuk miza sambil menjelirkan lidah.

"takpe....kalau saya jadi suami awak,jangan sesekali awak peluk saya.kalau awak peluk saya,siap awak...."ugut azim sambil tayang muka serius.
miza terdiam.merona merah wajhnya.matanya tunduk memandang meja.tak tahu malu sungguhlah azim ni.ada cakap macam tu.nasib baik tak ada orang dengar.

"eleh...... malula tu"usik azim sambil ketawa kecil.matanya tidak lepas memandang wajah miza yang kemerah-merahan.

"diamlah.... saya simbah air ni kat muka awak,baru tahu".
"simbahlah....ingat saya takut?awak nampak air saya yang separuh gelas ni" azim mengangkat nescafe aisnya."kalau saya simbah kat awak,awak lagi malu tau.banyak tempat nak kna cover.lainlah saya".
miza menjegilkan mata.tak senonoh sungguh!

Assalamualaikum.wah!rancak berborak"tegur satu suara. Pantas azin dan miza menoleh. Kelihatan susuk tubuh yang santai berpakaian seluar jeans dan bertshirt lengan panjang putih.

"WAalaikummussalam....eh tika!buat apa kat sini?"soal miza terkejut.

"tadi aku jumpa kawan...tengah aku nak baik at kereta aku ,aku ternampak korang.tu yang aku singgah tu".terang tika. Pantas dia duduk disebelah azim.

"eh azim.. kau nak tengok cerita Transformers tak?tak lama lagi nak kuar kau tahu"ucap tika.

"mamak... bagi nescafe ais satu "jerit tika kuat sambil mengangkat jari satu.

"Eh ye ke...aku nak tengok la.Aku berminat sangat dengan cerita tu.comfirm ag gempak kan... miza..awak nak tengok tak?nanti kita tengok yea.."ajak azim beria-ia.

miza terdiam. nak aje aku cakap yang aku tidak minat cerita transformer,jika dia diamkan sahaja.dia memerhatikan azim dan tika rancak berborak.
*************************************************************




SEtelah ku fahami.....

Ku bukannya yang terbaik.....

Yang ada di hatimu....

Tak dapat ku sangsikan.....

miza hanyut menikmati lagu kumpulan samsons-bukan diriku.Dia merenung silng di dalam biliknya.Entah kenapa,dia merasa seperti lagu itu ada kena mengena dengan diriinya. drngankisahnya.miza mengeluh.

azim...nama itu bergema didalam kotak hati.Sudah hampir 5 tahun dia berkenalan dengan lelaki tersebut.Perkenalan yang semenjak dibangku sekolah lagi yang akhirnya menjadi pasangan kekasih.

Jujur dia akui,dia bahagia sekal dengan aazim.Lelaki itu baik,namun ada ketika mereka tidak sepedapat.bukan sahaja tidak sependapat,mereka juga kerap bergaduh disebabkan hal yang remeh-temeh.Mereka langsung tidak mempunyai apa-apa persamaan.Daripada satu hingga sepuluh,ada sahaja yang mereka saling tidak setuju.Malah,miza sendiri tidak tahu kenapa dia masih lagi boleh kekal bersama-sama dengan azim. Mungkin kerana masing-masing saling bersabar.Dan...andai kata suatu hari nanti,kesabaran itu sudah melebihi tahapnya,ke mana huungan kami?miza mengeluh sekali lagi.

*******************************************

"Nah..."azim meletakkan peha ayam didalam pinggan miza.miza tersenyum.

"terima kasih....."

azaim tersenyum.miza memberi pula kepak ayam kepada azim.

"kenapa awak suka peha ayam?"soal azim.

miza junkit bahu."entah...daripada saya kecik lagi,saya memang dah suka dengan peha ayam.rasa macam sedap...eh bukan rasa... memang sedap pun.sedap sampai menjilat ibu jari"

"Owh...tapi peha ayam banyak isi,tak sedaplah..."bangkang pula azim.Dia sibuk mencuit isi daripada kepak ayam.

"Eh banyak isi la sedap.Awak tengok kepak ayam tu,sikit aje isi dia.Dahlah tu,nak gigit pun susah.Tengok peha ayam ni.... sekali ngap je..."ujar miza sambil menayangkan peha ayam itu di depan azim dan menggigitnya.
azim ketawa.

"macam budak-budak lah awak ni.... yelah... awak menang!kepala batu"

Terjegil biji mata miza...

"Awak kata saya kepala batu?Awak tu...... hati konkrit"

Azim terdiam,lepas tu dia angguk kepala."Betul.saya setuju".miza mendengus,

Lepas ni kita nak pergi mana?"soal miza. Dia mengambil sedikit kentang goreng dan dicichkan dengan sos cili.

"Hmm.... kita pergi tengok cd nak?saya nak beli cd lagu rocklah...".

miza mencebik."lagu rock lagi?bosanlah...awk tak bosan ke dengar lagu rock haa?soal miza.

"Ehh...nak bosan apanya.kena dengan jiwa,awak tahu.Yang awak tu,asyik layan lagu indonesia je.TAk nak langsung menyokong industri lagu kita".

"Apa pula...saya layan juga apa lagu kita.Contoh macam sofaz,sider ke,The fabulous cat ke...lagu indie pun saya layan tau".

"Apa?Hindi?"azim ketawa nakal.

miza mendengus."Apa pulak hindi.Indielah awak...Indiependence. awak tak layan ke?"soal moza meskipun dia tahu,memang azim tak layan punya lagu mcam tu.


azim geleng kepala."tak.... saya layan lgu rock je..well...kipas susah mati rock ni.Awak jangan tak tahu...Semua lagu rock saya layan... semua penyanyi saya kenal.sebuk saje.Semua ada dalam kocek saya".

miza mendengus."

"yea?mana-mana?meh sini saya nak tengok.Kot-kot boleh mintak autograpg Amy search..."gurau miza sambil kepalanya terjenguk-jenguk kedalam korek seluar azim.

"Loyar buruk awak yea..."Pantas sos cili dicalitkan ke hidung miza.


"Awak...."jerit miza bengang.Matanya meliar sekeliling sebelum menyapu kasar hidungnya dengan tisu.

"Malu awak tahu tak.Tengok tu.....budak perempuan yang duduk dekat meja hujung sana tengok"ucap miza sambil memuncungkan muulutnya menunjuk ke arah meja yang terletak di hujuung.

azim menoleh kebelakang.

"mana ada awak..."matt terus kata-katanya apabila hidungnya menjadi mangsa sos cili sebaik sahaja berpaling kembali ke hadapan.miza ketawa besar.Azim mendengus.Dia mencapai tisu di atas meja.

"ni nak makan ke nak main sos ni?"tanya azim.

"sapa yang mula dulu?"miza angkat kening."Eh..ada orang tarik muka masamlah...Senyum..... senyum sikit...senyum.."gurau miza sambil menarik hujung mulutnya dengan kedua-dua belah tangan.

Azim cuba menyembunyikan senyumannya,namun senyumannya terukir juga dibibir.Miza tersenyum puas hati.

"Nakal awak ni yea.."

miza angkat kening sambil tersengih.
"dah,jom keluar"miza berpuas hati dengan temujanji hari ini.

"kot yea pon janganlah jalan laju sangat.Semput saya.Dahla baru lepas makan ni".

******************************

Laju kaki miza menyusuri jalan untuk ke pusat tuisyen,tempat azim bekerja.Dia memandang mangkuk tingkat ditangannya sambill tersenyum manis. Bersusah-payah dia berusaha memasak untuk azim.Harap-harap,azim suka walaupun masakannya tidak seberapa.

Terhenti langkah miza apabila memandang azim sedang berbual dengan seseorang.Miza berjalan beberapa tapak dihadapan.Dia bersembunyi di sebalik tiang.


Tika...menyirap darah miza.Bertambah rasa cemburu hatinya melihat azim dan tika ketawa riang.Azim tidak pernah ketawa seriang macam tu dengan dia.

Miza tidak jadi menemui azim.Pantas dia berpatah balik menuju kearah keretanya.


************************************

"Saya nak makan aiskrim..."

Azim mendengus."Aiskrim mendanya malam-malam buta ni.Jom kita makan yong tau fu.awak suka kan?".

"tak mau.Saya nak aiskrim".

"Ala awak ni asyik makan aiskrim je.Budak-budak sungguh.Adik saya pun dah tak makan aiskrim tau".
miza berpeluk tubuh.mereka sekarang berada ditepi jalan raya.Seorang berpeluk tubuh,da seorang lagi mencekak pinggang.

"awak tak payah bohong....adik awak suka makan aiskrim.awak aja yang tak suka.Entah lidah apa awak ni.Entah-entah awak ada masalah gusi tak?yang macam iklan sensodyne tu.tak boleh makan benda sejuk"teka miza sambil senyum sinis.Gila kerek muka menyebabkan azim ketap bibir.

"Eh..saya tak ada masalah gigi okey.Pandai-pandai awak aje.Bosanlah makan aiskrim.Dah!jom makan yong tau fu,"tegas azim.Dia sudah menghadap ke arah kiri jalan.

"Tak mau!kalau awak nak makan yong tau fu,makanlah..... saya nak makan aiskrim.."miza pula toleh belah kanan.

mereka berjalan beberapa tapak ke hadapan. Langsung tidak boleh ke belakang.

"So awak nak macam mana?" soal azim.

"Saya nak makan aiskrim.."miza masih bertegas apabila melihat azim juga turut menoleh kebelakang.

"Fine..kalau macam tu,saya balik dullu.."azim kembali berpusing.

"Azim.."panggil miza.


Langkah kaki azim terhenti.Ni yang dia lemah ni.Sempat dia mengeluh sebelum kembali menghadap miza.

"Yelah..asya makan yong tau fu.Tapi saya yang pilih.Awak pilih tak sedap.Saya nak banyak bebola ikan campur sayur,bebola ketam dan sotong campur dengan tauhu,lepas tu nak pula benda yang berwarna putih dalam dia ada oren tu dan nak kangkung..."terang miza.


Azim tersenyum."okey..lepas tu kita makan aiskrim pula"beritahu azim membuatkan miza tersenyum manis.Langkah kaki mereka,kembali berjalan beriringan.


***************************************************************

"kau kenapa bro?muka macam itik tertelan kapur je"tegur azman.

Azim mencebik"kau penah ke nampak itik tertelan kapur barut?"soalan dibalas dengan soalan.

"Azman..agak-agak kau, aku ada jodoh tak dengan miza?setiap kali jumpa mesti gaduh.Tapi aku sayang dia.Takkan nak clash kot kan?"


"Heh!malas aku nak layan.kau punya masalah tu tak penah nak settle,ada aje masalah.Masalh kau tu,kau dengam miza tak sefahaman kau tau.macam minyak dengan air.Tak boleh nak ngam!!.Tapi kalau dah sayang tu terima ajalah.bercinta ni bukannya kena terima baik pasangan je,buruk pasangan pun kena terima juga".


"kadang-kadang bergaduh pasal benda yang memang kalau nak diikutkan,budak-budak pun tak bergaduhlah.Dahlah tu..apa yang aku minat dia tak minat,apa yang dia minat aku pula tak minat".

"Ah..ape-apelah.Tapi,aku rasa korang ni sweet couplelah...".

Berkerut dahi azim."sweet couple?apasal kau cakap macam tu?".


"Yelah...dah bertekak 15 minit,lepas tu berbaik semula.Tak ke manis tu?Korang gaduh pun,mana ada penah lama-lama.Paling koman,sehari.Paling teruk,seehari semalam.Dia dengan kau selalu mengalah.Kalau tak,takkan hubungan korang kekal kan?".

Terangguk-angguk kepala azim."Aku sayang kau miza"bisik azim.

***********************************************************

xhabis disini ad sambungannya nanti...










0 comments:

Post a Comment